Het weer in de Krimpenerwaard

Archieven

Dit bericht is 761 keer gelezen

KRIMPEN AAN DE LEK- Al generaties lang is het basisonderwijs er voornamelijk op gericht geweest leerlingen klaar te stomen voor voortgezet onderwijs op hoger theoretisch niveau. Evenzoveel generaties ouders stonden daar achter, want de meesten wilden niets liever dan dat hun kinderen zouden doorstromen naar HAVO of VWO en als het even kon aansluitend naar een wetenschappelijke studie. Het aanleren van basisvaardigheden zoals rekenen en taal staan nog altijd hoog op de agenda bij het bepalen van de lesmethoden en het samenstellen van de leerstof.

Martin Belder, directeur van PCB De Wegwijzer in Krimpen aan de Lek, vond dat dat binnen de geldende regels anders moet en kan. “Kinderen hebben nu eenmaal niet allemaal dezelfde leervaardigheden en interesses.” Hij zag hoe sommige van zijn leerlingen doodongelukkig werden van de dingen die zij in de klas moesten doen terwijl de dingen waar zij goed in waren op school niet aan bod kwamen. “Sommige kinderen missen niet alleen de cognitieve vaardigheden om goede cijfers te halen in theoretische vakken, maar zijn ook te ongedurig om de hele dag op een stoel te zitten.”

Samen met zijn team en in samenspraak met de ouders besloot hij daar wat aan te doen. Basisschool De Wegwijzer ontwikkelde een systeem waar kinderen die meer praktisch zijn ingesteld een apart programma krijgen voorgeschoteld waarin zij hun handen kunnen laten wapperen en ondertussen leren hoe het er aan toe gaat in de zorg, de techniek, de horeca, het groenonderhoud of in een winkel.

De kinderen die dit zogenaamde Gripprogramma volgen worden in overleg met hun ouders geselecteerd en iedere woensdag uit hun klas gehaald om bij een bedrijf in de omgeving kennis te maken met de werkzaamheden die daar worden verricht en actief mee te doen. Deze leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 vinden het maar wat leuk. Als er een keer geen bedrijfsbezoek op het programma staat gaan ze in en om de school aan de slag. “Er valt genoeg te doen” aldus Martin Belder “en we beschikken over het meest noodzakelijke gereedschap.” Daarmee kunnen de leerlingen het groen rond het schoolplein verzorgen, een speeltoestel repareren of een fiets opknappen.

Maar het leukst is het natuurlijk om er op uit te gaan. Onlangs waren de deelnemers een dag te gast bij Albert Heijn waar ze onder meer hielpen bij het vullen van vakken, het snijden van brood en meedraaiden achter de kassa. Vandaag waren ze op bezoek bij het naast de school gelegen bedrijf Stinis waar spreaders worden geproduceerd die wereldwijd worden gebruikt in havens om containers te hijsen. In hun felrode overalls werden ze ontvangen door productiemanager en stagebegeleider Wietze Koning die zijn werknemers voor één dag meteen aan het werk zette. Een rondleiding door de fabriek hadden ze eerder al gehad en nu moesten ze een vrij ingewikkeld bouwwerk in elkaar zetten. Een vuurtoren waarvan de batterij overdag wordt opgeladen door middel van een zonnepaneel en daardoor genoeg stroom heeft om gedurende de nacht te kunnen branden. Ze kregen er twee uur de tijd voor. Onder begeleiding van Martin en Wietze gingen ze na het “bakkers klaar, bakken maar” enthousiast aan de slag.

“We zien dat deze leerlingen opbloeien en weer blij naar school komen omdat ze dingen kunnen doen waar ze zich prettig bij voelen en zich niet achtergesteld voelen bij klasgenoten die wel beschikken over voldoende vaardigheden om het reguliere programma te kunnen bijhouden.”

Overigens heeft De Wegwijzer ook een Skipgroep in het leveren geroepen waar kinderen die bovengemiddeld presteren in de leervakken extra uitdagingen krijgen voorgeschoteld.

“Door dit onderscheid te maken kunnen we de specifieke talenten van onze leerlingen aanspreken en stimuleren. Wat ons betreft zijn kinderen die goed kunnen timmeren even waardevol als leeftijdsgenootjes die een theoretisch onderzoek kunnen uitvoeren en presenteren. Door op de basisschool al aandacht te besteden aan deze diversiteit kunnen leerlingen en hun ouders later gemakkelijker keuzes maken.

Martin Belder geeft toe dat deze methode meer organisatie met zich meebrengt dan het verzorgen van “eenheidsworst” voor alle leerlingen, maar dat heeft hij er graag voor over. “Het leveren van maatwerk aan al onze kinderen heeft een enorme meerwaarde.”

Tekst en foto’s door Sem van der Laan

Dit bericht is 761 keer gelezen

Deel dit:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meest gelezen
  • No results available
Meld je aan voor onze nieuwsbrief