Het weer in de Krimpenerwaard

Archieven

Dit bericht is 1261 keer gelezen

KRIMPENERWAARD – Woningcorporaties en de gemeente Krimpenerwaard zijn gestart met de campagne ‘Wees slim en schrijf je in!’ Aanleiding is dat ze zien dat iemand die snel een huurwoning nodig heeft, bijna niet meer aan bod komt. De campagne roept inwoners op om zich in te schrijven als woningzoekende. ‘Hoe langer je staat ingeschreven, hoe meer kans je maakt op een woning’.

Volgens Dennis Gerlof van de Federatie van Woningcorporaties vinden mensen die al langere tijd staan ingeschreven als woningzoekende nog wel een woning. “Maar wie niet staat ingeschreven en door scheiding of baanverlies snel een ander huis nodig heeft, vist achter het net. Ook zien we dat jongeren vaak te lang wachten met zich inschrijven. Op enig moment wil je toch op jezelf. Vandaar onze oproep: wees slim en schrijf je alvast in.”

De druk op de woningmarkt neemt toe. Veel mensen zijn op zoek naar een nieuwe woning en ze moeten langer zoeken om iets te vinden. Iemand die snel een woning nodig heeft en nog niet staat ingeschreven, maakt bijna geen kans meer.

In 2016 ging in de gemeente Krimpenerwaard circa veertig procent van de woningen naar mensen met een inschrijfduur korter dan een jaar. Nu is dat nog slechts zeven procent. Vooral één- en tweepersoonshuishoudens met huurtoeslag en huishoudens met een inkomen boven de huurtoeslaggrens, komen (bijna) niet meer aan een woning met minder dan een jaar inschrijfduur.

Woningzoekenden met een inschrijfduur van ten minste twee jaar, vinden in de meeste gevallen wel snel een woning (binnen een jaar).

Inschrijven kan via wonenindekrimpenerwaard.nl en kost eenmalig vijftien euro, met een mogelijke verlening van tien euro per twee jaar.

Voor sociale huurwoningen geldt een inkomensgrens. De wettelijke sociale huurgrens is ruim 40.000 euro. Voor sommige woningen komt men in de Krimpenerwaard ook in aanmerking met een inkomen tot 60.000 euro.

Campagne
Deze week ontvangen alle niet ingeschreven inwoners een brief thuis. Daarna volgt een brede communicatiecampagne.

Dit bericht is 1261 keer gelezen

Deel dit:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meest gelezen
  • No results available
Meld je aan voor onze nieuwsbrief