Archieven

Dit bericht is 998 keer gelezen

SCHOONHOVEN – Elektronische hulpmiddelen en inzet van robots helpen om de zorg in de toekomst mogelijk te houden. Robot ‘Het Maatje’ is onlangs bij de Thuiszorg als proef ingezet. De eerste ervaringen zijn positief.

“Zeven jaar geleden is de kanteling gekomen in de zorg”, legt Colinda Schep (52) uit. “Mensen blijven langer thuis wonen, moeten zichzelf meer redzaam maken.” Ruim vijftien jaar is ze werkzaam als verpleegster in de wijk bij de Thuiszorg, onderdeel van de Vierstroom.  Het piept en kraakt om alle benodigde hulp te kunnen bieden. Oorzaak is de vergrijzing en een toenemend personeelstekort.

“Het is belangrijk dat we met elkaar bewust worden hoe zorgelijk de toekomst is. De vraag is hoe we de zorg kunnen blijven behappen”, geeft ze aan. “Denk na wat je nu kunt doen om later, veilig en zo lang mogelijk, in je eigen huis te blijven wonen.”

Gewoonten
Oude gewoonten gaan en moeten veranderen. Als voorbeeld geeft Colinda dat het straks niet meer mogelijk is om iedereen in de ochtend te douchen. “Mensen vinden het niet altijd fijn dat hulp op een ander moment is dan gewenst. Gelukkig begrijpen mensen dit en is over het algemeen iedereen dankbaar voor de hulp die we bieden.”

Creatief
Direct haakt wijkverpleegkundige Yasmina Lemdaghri (25) hierop in. “Ik vind het juist wel lekker als ik later pas ’s middags wordt gewassen. Dan blijf ik in de ochtend lekker in m’n huispak lopen”, lacht ze. “Je moet creatief worden met de beschikbare tijd. Er komt de mogelijkheid van ‘virtuele zorg’. Dat zijn elektronische hulpmiddelen die we inzetten. Zo kunnen we monitoren en preventief problemen voorkomen.”

Ook Yasmine denkt na over de toekomst en is daarom, net als Colinda, razend enthousiast over de nieuwste aanwinst: robot “Het Maatje”.

Robot
Het Maatje is sinds een maand op proef. De eerste ervaringen zijn positief. De robot wordt ingesteld op de behoefte van de cliënt. Zo kan de robot op gewenste tijdstippen signalen afgeven dat het ergens tijd voor is. Ook kan de robot vragen beantwoorden door de verbinding via internet.  Zelfs een digitale knuffel is mogelijk. “Dat maakt de cliënt ook minder eenzaam”, vertelt Colinda. “Het is echt een meerwaarde en bovendien geweldig om te zien hoe de oudere generatie hiermee zo snel vertrouwd raakt.”

Volgens Yasmina is dit het begin van een digitale ontwikkeling die ons allen gaat helpen.

Passie
Dat het werken in de zorg niet saai en suffig is bewijzen beide dames wel. Vol passie vertellen ze hoe leuk hun werk is. Ondanks de inzet van robots, blijft de behoefte aan personeel. Wie interesse heeft kan contact opnemen met de Vierstroom.

Dit bericht is 998 keer gelezen

Deel dit:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meest gelezen
  • No results available
Meld je aan voor onze nieuwsbrief