Dit bericht is 750 keer gelezen
KRIMPENERWAARD – QuaWonen was afgelopen jaar in vier gevallen genoodzaakt een huurder uit huis te zetten vanwege een huurachterstand. Dat zijn er zes minder dan in 2017.
Het blijkt dat het voor een huurder lastig is om een huurachterstand van meer dan een maand in te lopen. Met een snelle aanpak wil QuaWonen grote betalingsachterstanden, en uiteindelijk huisuitzetting, voorkomen. De corporatie zoekt direct contact met huurders die hun huur niet betalen om te achterhalen waarom er nog niet is betaald. “Mogelijk kan een betalingsregeling uitkomst bieden”, geeft woordvoerder Brandy van Gerven van QuaWonen aan. “Als er meer aan de hand is, kunnen wij doorverwijzen naar een hulpinstantie.”
Dit jaar wil QuaWonen haar aanpak verder verbeteren. Denk aan een meer gerichte benadering van ‘kwetsbare’ huurders, of aan maatwerk-oplossingen bij zeer langlopende (vaak hoge) en onoplosbare huurachterstanden.
Daarnaast sloot QuaWonen eerder met de gemeente Krimpenerwaard, corporaties en zorgorganisaties een convenant ‘Voorkoming huisuitzettingen bij betaalbaarheidsproblemen’. Dit convenant moet er voor zorgen dat probleemsituaties nog eerder worden gesignaleerd, en ook breed worden opgepakt. Bij schulden is er namelijk vaak meer aan de hand. De gemeente heeft de regierol.
Huurders die plotseling in ernstige problemen komen, bijvoorbeeld als gevolg van baanverlies of een scheiding, wil QuaWonen op een praktische manier helpen. Van Gerven: “Dit binnen de ruimte die wet- en regelgeving biedt.”
Dit bericht is 750 keer gelezen
Recente reacties