Archieven

Dit bericht is 1827 keer gelezen

KRIMPEN A/D LEK – Met Dirk Mourik, beheerder van de gebouwen Dertienhuizen, Rotonde en Marijke Staete, alle drie eigendom van de Stichting Ouderenvoorzieningen Nederlek (SON), blikken we terug op een voor hem hectische week.

“Vorige week dinsdag werd ik door de commandant van de plaatselijke brandweer gebeld of ik meteen naar De Dertienhuizen wilde komen.” Dat was rond zeven uur ’s avonds op het moment dat hij op weg was naar een bezoek aan familie. De oproep van de brandweercommandant klonk alarmerend en Dirk wendde zijn fiets richting het seniorencomplex. Aangekomen zag hij hoe een enorme hoeveelheid water vanuit het trappenhuis de hal instroomde. Dat hadden bewoners ook vastgesteld en die hadden de hulpdiensten gewaarschuwd.

Boilers
Het duurde even voor de bron van de wateroverlast was gevonden. Op het dak van het gebouw staat een gebouwtje waarin twee enorme boilers de warmwatervoorziening voor de bewoners verzorgen. In die boilers wordt het water voor de kranen en de cv’s tot tachtig graden verwarmd en vervolgens via een verdeelsysteem naar de appartementen en andere ruimten getransporteerd. Op die ketels staat een overdrukventiel dat er voor moet zorgen dat de druk in de ketels niet te hoog oploopt. Eén van die ventielen bleek het te hebben begeven en het hete water spoot met grote kracht tegen het plafond om vervolgens tot in de kelder naar beneden te stromen. Na enig zoeken wisten de brandweerlieden de nodige kranen dicht te draaien en stopte de toevoer van nog meer water.

Maar daarmee was het probleem nog niet opgelost. Ook in de liftschachten en in de hoofmeterkast was water terecht gekomen. De liften konden niet meer gebruikt worden en in het hele pand moest de stroom eraf om de schade in de meterkast op te sporen en te herstellen. Dat betekende dat alle bewoners hun huis uit moesten. Ze werden bijeen gebracht in de recreatiezaal waar de brandweer met behulp van een aggregaat voor verlichting zorgde.

Omdat niet alle bewoners in het complex erg mobiel zijn en de liften stil stonden schakelde de Krimpense brandweer de collega’s uit Lekkerkerk en medewerkers van het Rode Kruis in om alle mensen naar beneden te brengen. “Een hele klus, die geruime tijd in beslag nam”, aldus Dirk. In de zaal werden ze opgevangen. Zonder koffie of iets anders want er was immers geen water en geen stroom.

Terwijl deskundigen van netbeheerder Stedin en de elektricien aan de slag gingen om de stroomtoevoer te herstellen werden in de inmiddels gearriveerde commandopost draaiboeken uit de kast gehaald om de bewoners zo nodig elders onder te brengen. Maar dat bleek uiteindelijk niet nodig. Tegen middernacht ging het licht weer aan en konden de hulpverleners de bewoners weer naar hun appartement helpen. Via de trap, dat wel, want de liften mochten nog niet worden gebruikt.

Gezellig
“Een avond om niet snel te vergeten”, aldus Dirk. Hij werkt al jarenlang als gebouwenbeheerder, maar zoiets had hij ook nog niet eerder meegemaakt. “Ik was vooral onder de indruk van de snelheid waarin hulpverleners ter plekke kwamen en het ogenschijnlijke gemak waarmee ze de zaken onder controle kregen. De brandweer, de politie, de calamiteitenspecialisten van de gemeente en Midden-Holland, het Rode Kruis en de Stichting Salvage wisten feilloos wat hen te doen stond en handelden daar ook naar. De burgemeester kwam ter plaatse en de bestuursleden van de SON waren er natuurlijk ook. Ze hebben met z’n allen fantastisch werk verricht waardoor de bewoners op geen enkel moment in een onveilige situatie zijn terechtgekomen. Sommigen vonden het zelfs wel gezellig zo’n onverwacht avondje in de recreatiezaal”, lacht hij.

Inmiddels is de schade opgenomen en hersteld en is het aan de verzekeraars om te bepalen wie waar voor verantwoordelijk is. “Dat is nog wel een hele uitzoekerij”, verwacht Dirk.

Dit bericht is 1827 keer gelezen

Deel dit:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meest gelezen
  • No results available
Meld je aan voor onze nieuwsbrief