Archieven

Dit bericht is 926 keer gelezen

KRIMPEN A/D IJSSEL – De Hollandsche IJsselkering heeft na 63 jaar een nieuw aandrijfmechanisme, de zogeheten kabeltrommels met aandrijflijnen. Dinsdag zijn de nieuwe trommels succesvol ingehesen in de 45 meter hoge heftorens.

Dit leverde voor de toeschouwers een spectaculair zicht op.

De Hollandsche IJsselkering is het eerste Deltawerk (oplevering 1958) dat gebouwd is en dat het westen van ons land droog houdt van Rotterdam tot en met Utrecht. Met het nieuwe aandrijfmechanisme is de kering en haar achterland weer verzekerd van droge voeten.

Nieuwe spieren
“Dit is redelijk uniek”, noemt Marion Tusveld, afdelingshoofd Keringen bij Rijkswaterstaat, de klus. “De oude dame, zoals velen haar in de omgeving liefkozend noemen, krijgt nieuwe spieren. De oude kabeltrommels zorgen er als een soort katrol voor dat de schuiven van de stormvloedkering op en neer kunnen. De twee stalen schuiven van 480 ton gaan bij storm of hoog water naar beneden en beschermen zo het laagst liggende deel van Nederland. De kering gaat nu zo’n drie à vier keer per jaar dicht voor hoog water maar vanwege de zeespiegelstijging verwachten we dat dit vaker moet gebeuren in de komende decennia.”

Stijgende zeespiegel
“De kabeltrommels hebben we daarom ook robuuster ontworpen”, vertelt Ronald van den Berg, directeur van Hollandia Services. “Dankzij deze robuustere trommels is de gehele aandrijflijn en daarmee de kering zelf, goed bestand tegen de stijgende zeespiegel.”

Oer-Hollands vernuft
Het Krimpense staalbouwbedrijf voert deze renovatie uit en heeft ook het nieuwe aandrijfwerk ontworpen en gebouwd. De grote uitdaging bij het vervangen van de kabeltrommels zit ‘m in het in- en uithijsen binnen de bestaande heftorens. Bij de oorspronkelijke bouw zat de schuif nog niet tussen de torens waardoor de hijskraan recht voor de openingen kon komen.

Van den Berg: “Nu moet de kraan als het ware een hoek om en daarbij de trommels zijwaarts in- en uithijsen. De monumentale torens moeten daarbij volledig intact blijven.” Een behoorlijke precisieklus waarvoor Hollandia een slimme hulpconstructie heeft bedacht: met een zogenoemde ‘pallethaak’ blijft het hijspunt buiten de torens maar kunnen de 42 ton zware kabeltrommels toch volledig gecontroleerd in- en uitgehesen worden.

Van den Berg: “Hier is maanden aan voorbereiding en testen voorafgegaan en deze methode is zeer succesvol gebleken. Daarnaast zijn wij als Hollandia zowel in het verleden als vandaag de dag nog steeds betrokken bij deze kering. En daar zijn we natuurlijk best trots op.”

Foto’s: Hollandia.

Dit bericht is 926 keer gelezen

Deel dit:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meest gelezen
  • No results available
Meld je aan voor onze nieuwsbrief