Archieven

Dit bericht is 2292 keer gelezen

BERGAMBACHT – De 25-jarige simracer Jeffrey Rietveld uit Bergambacht heeft een grote prijs in de wacht gesleept. Hij won onder toeziend oog van miljoenen mensen over de hele wereld de 24 uur van Le Mans Virtual. Dat deed hij met zijn team, Realteam Hydrogen Redline, wat onderdeel is van team Redline. Dat is weer het virtuele thuis van Max Verstappen.

Een simrace is eigenlijk hetzelfde als een echte race in bijvoorbeeld de Formule 1, maar dan vanuit de stoel in je woonkamer. Een simrace is namelijk de virtuele versie van een echte race.

“Een simcoureur is eigenlijk een coureur die het liefst in het echt zou willen racen, maar voor heel veel mensen is dat niet te doen. De meesten hebben geen budget om in het echt te rijden, want het is gewoon super duur. Daarom hebben zij gekozen voor de virtuele wereld en ik ben daar een van”, vertelt simracer Jeffrey Rietveld.

Extreem competitief
“We trainen op een professionele simulator die ook door echte coureurs wordt gebruikt om beter te worden en zich met name voor te bereiden op een echt raceweekend. Het is extreem competitief, er doen met simracen ook veel echte coureurs mee.”

“Voor een race kan je vrij weinig testen op een echt circuit en in de virtuele wereld worden de banen helemaal gelaserd en gescand zodat deze op de centimeter nauwkeurig kloppen. Daardoor kunnen de coureurs thuis, als ze tijd hebben, de sim instappen en testen om zich voor te bereiden op het volgende weekend.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Jeffrey Rietveld (@jeffr_96)

Gelijk aan echte racewereld
Niet alleen de circuits zijn gelijk met de echte wereld, ook de race zelf. De auto kan tijdens de race namelijk gewoon kapot gaan. Je motor kan te warm worden en kapot gaan. Je remmen kunnen te warm worden en slijten, je banden kunnen slijten en kapot gaan.

Tussendoor moet je ook je ook verschillende PIT-stops maken. ‘”Je moet echt met alles rekening houden. Alles moet ook van tevoren worden getest om zeker te weten dat je de finish gaat halen”, legt Rietveld uit.

Teamgenoot Max Verstappen
Rietveld is zelf begonnen met simracen toen hij dertien jaar was. “Toen heb ik het gewoon puur voor de fun gedaan. Met een simpel logitech stuurtje. Vervolgens ben ik lange tijd gestopt en nu ben ik anderhalf jaar geleden weer begonnen. Vervolgens ben ik uitgenodigd om bij team Redline te komen en dus eigenlijk virtuele teamgenoot te worden van Max Verstappen.”

De hoeveelheid tijd die het in beslag neemt verschilt per wedstrijd. “Als je bijvoorbeeld kijkt naar virtual Le Mans dan beginnen we echt wel vier weken van tevoren al met intensief trainen elke dag. Omdat dit het meest prestigieuze evenement is van het jaar in de simracewereld in ieder geval”, vertelt Rietveld.

Eerste grote titel
De 24 uur van Le Mans wordt gewonnen door het team van Rietveld en dat is meteen zijn eerste grote titel. “Ik ben er echt heel blij mee. Binnen de simracewereld is dit wel het meest prestigieuze evenement. In het echt denk ik ook wel.”

“Je hebt natuurlijk gewoon de Formule 1, dat kent iedereen. En de 24 uur van Le Mans is op het gebied van lange afstand racen dé race waar iedereen het meeste naar uitkijkt in het seizoen. Dus als je hem virtueel wint dan is het daar automatisch ook een van de beste titels die je kunt pakken”, zegt de trotse racer.

‘Bucketlist ding’
De 24 uur van Le Mans is verdeeld over twee dagen. Op vrijdag was eerst de kwalificatie. “Daar wist ik mijn teamgenoot Max Verstappen op twee duizendsten te verslaan en polepositie te pakken. Dat was voor mij wel een bucketlist ding om een keer te behalen en dat is gelukt. De volgende keer is het waarschijnlijk weer andersom’, lacht Rietveld. Op zaterdag ging de race verder. Daarbij moet het team bestaan uit twee simrijders en twee echte coureurs.

Het team van Rietveld begon dus op pole position, maar werd snel na de start ingehaald door Verstappen. Verstappen had later in de race een ongelukkig moment waardoor het team van Rietveld P1 weer konden overnemen. “Toen wisten wij dat het mogelijk was de overwinning over de streep te trekken. Dat hebben we uiteindelijk ook gedaan”, aldus Rietveld.

‘Dertig uur niet geslapen’
De laatste twee uur van de race waren voor Rietveld wel zwaar. Hij mocht hem uiteindelijk over de finish rijden. “Inmiddels was ik al meer dan dertig uur wakker, dus het werd op dat moment wel even zwaar. Ik ben de hele nacht gewoon wakker gebleven om naar mijn teamgenoten te kijken hoe het ging. Dus de laatste uren waren best pittig.”

“Het is uiteindelijk wel gelukt om mijn hoofd erbij te houden, maar wel ook met behulp van mijn teamgenoten. Tijdens de race praten wij met elkaar via de koptelefoon. Ik zei ook de laatste twee uur tegen de jongens begin maar tegen mij te praten, maakt niet uit wat, maar dan blijf ik in ieder geval wakker en doezel ik niet weg en dat heeft gewerkt”, aldus Rietveld.

Dit bericht is 2292 keer gelezen

Deel dit:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meest gelezen
  • No results available
Meld je aan voor onze nieuwsbrief