Archieven

Dit bericht is 650 keer gelezen

[partnerbijdrage]

Het aantal coronapatiënten in het ziekenhuis loopt op. Het kabinet komt daarom met nieuwe maatregelen om de toename te stoppen. Slaap jij slecht door de ontwikkelingen in de coronacrisis? Wij helpen je graag met onderstaande tips, want gelukkig kan je iets doen tegen slecht slapen.

1. Houd je aan je normale werk- en eettijden
Als je thuis werkt is het verleidelijk om te werken wanneer jou dat het beste uitkomt. ’s Avonds nog even achter de laptop om zaken af te ronden. ’s Ochtends uitslapen en moeilijk op gang komen. Wees streng voor jezelf en hou je aan je normale werktijd. Spreek met jezelf af wanneer je ’s avonds stopt. Bijvoorbeeld uiterlijk 19.30 uur. Dan heb je nog tijd over om ontspanning te zoeken en geestelijk los te komen van het werk. 

Die vaste tijden gelden ook voor eten en drinken. Ga niet op de gekste tijdstippen zitten te eten. En let vooral op de inname van snacks zoals chips en koeken. Ben je een koffiedrinker, drink dan niet te laat nog een kop koffie. Veranderingen in je patronen hebben grote invloed op je nachtrust. Vind je het lastig om je aan vaste tijden te houden zet dan een alarm op je telefoon. 

2. Zoek ontspanning
Stress is een van de grootste boosdoeners voor een verstoorde nachtrust. De situatie rondom corona kan ervoor zorgen dat je heel wat ligt te piekeren. Vandaar dat het belangrijk is om uit te zoeken waar je rustig van wordt. Want slecht slapen levert nog meer stress op en voordat je het weet zit je in een patroon waaruit je moeilijk kan ontsnappen. 

Geniet van een fikse wandeling, fietstocht of denk eens aan yoga. Er zijn verschillende soorten yoga. Het enige wat je nodig hebt is een yogamatje. Of wellicht is mediteren iets voor jou. Meteen een meditatiekussen aanschaffen hoeft echt niet, maar voorgaande opties zijn het proberen waard, want voor een goede nachtrust doe je alles, toch? Zoek uit waar jij rustig van wordt. 

3. Let op licht 
Ga niet op een donker zolderkamertje werken. Let erop dat je natuurlijk daglicht tot je kan nemen. Laat de gordijnen open, zodat je lichaam niet denkt dat het nog nacht is. Je lichaam heeft ’s ochtends licht nodig om de biologische klok in stand te houden. 

Ga in de pauze naar buiten. Door overdag volop het daglicht te benutten heeft je lichaam s ’avonds wanneer het donker wordt in de gaten dat het tijd is om te gaan slapen. Vandaar dat het geen goed idee is om in de avond naar blauwe schermen te staren. Blauw licht is niet goed voor je hersenen. Je hersenen hebben rust nodig voordat je gaat slapen. Je kan beter een uur voor het slapen gaan een boek lezen dan die ene serie afkijken. 

Ben je toch nog onrustig? Vliegen de gedachten alle kanten uit? Noteer je gedachten op papier. Dat kan je vlak voor het slapengaan doen, maar ook eerder op de avond. Door de gedachten op te schrijven raak je het kwijt waardoor je gemakkelijker in slaap valt. 

Dit artikel wordt je aangeboden door Yogashop. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.

Dit bericht is 650 keer gelezen

Deel dit:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meest gelezen
  • No results available
Meld je aan voor onze nieuwsbrief